Lærermangel

For bare 6-7 år siden kunne man fodre svin med ledige lærere – lærerledigheden var på sit højeste i flere årtier, og kommuner lukkede for ansættelser, afskedigede og holdt på pegene. Nyuddannede lærere gik ledige og fik arbejde uden for lærerfaget.

Mange oplyste advarede på det tidspunkt om, at der ville komme problemer senere fordi der ville mangle lærere, blandt andet pga. lærernes aldersprofil og på grund af det vigende optag på læreruddannelserne – og ikke mindst de lukkede lærerseminarier.

I dag er sitationen at 10% af lærerne ikke har en læreruddannelse; ofte fordi det er svært at få uddannede lærere – og regeringens løsning er at åbne en ladeport op for at endnu flere uuddannede kan blive lærere

For at skaffe uddannede lærere til skolerne er det ikke nok at fortsætte i det samme spor der følges nu. Der skal bedre forhold for nyuddannede lærere, så deres undervisningstimetal reduceres, der skal være krav om mentor-ordning og ikke mindst, skal læreruddannelsen gøres mere attraktiv for de kommende studerende. Derfor bør den dels være en praksisrettet 5-årig kandidatuddannelse, dels have flere undervisningstimer og underviserne skal sikres yderligere tid til individuel vejledning af de studerende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *